I hjertet av Questerre Utica land

Etter lang kjøretur i hjertet av QEC’s områder kan jeg oppsummere det slik:

Det er mye jordbruksland i Lotbiniere, meget flott område og naturskjønt, alle har hus som tatt rett ut fra Hollywood, og med det mener jeg rent og pent, nyklippet gress, blomster, ekstremt godt vedlikehold, utrolig hvor mye tid de bruker på at alt skal se perfekt ut. Det sier meg at det er stolte innbyggere, dette gjelder alle steder på sørsiden av elven jeg så. Det er meget pent over alt. Byene er små, ofte bare en gate, Lotbinere var langt mindre enn jeg trodde. Innbyggerne i Quebec er vennlige og hyggelige!

Jeg kjørte rundt i St.-Edouard området til brønnene der og Leclercville brønnene. Disse ligger langt inn i skogen, flere kilometer med grusveier, det er mye skog der det ikke er dyrket mark. Jeg merket meg at grusveiene var brede, nok til tunge kjøretøy, der var også nylig kantklippet langs veien, busker og gress altså, hvem gjør slik langt ute i skogen? Grusveiene var brede nok til to biler så her skal der plass til noe større enn biler fremover?

Ved St.-Edouard var der en bom med adgang forbudt, der kom en hvit pick up truck kjørende ut fra QEC/Repsol området, føreren åpnet bommen, han hadde hvit hjelm på, lukket bommen og kjørte sin vei. Det er altså aktivitet i en eller annen form og var nok fra et av selskapene vil jeg tro, men det vet jeg ikke da jeg ikke så detaljene. Overraskende var det hvertfall!

Ved Leclercville var det tillatt å kjøre helt frem til brønnene og jeg fikk nærmere øyesyn!

Generelt ser der altså ikke ut til å være dødt i QEC land, tvert i mot, inntrykket er også at der er jordbruksland men også mye skog og det er der QEC har testet i det jeg har sett, det er jo logisk, en setter ikke opp brønner uten videre i åkeren.

Den nye Port Neuf havnen på nordsiden av elven så jeg, det var ikke noe byggeaktivitet der enda som jeg kunne se.

Fra Lotbinere går veien langs elven hele veien og en får godt inntrykk av det meste, det viker for meg som de fleste har bosatt seg der, det var farmer men ikke over alt og ikke alltid lang innover fra elven, noen steder var der bare skog, og stort sett så jeg skog bakenfor farmene. Ellers var det vanskelig å finne noe mat hele veien, jakten på pizza ol. var nytteløs, nedlagt alt som var, kanskje ikke bare velstand der altså? Videre så det også ut som enkelte bønder hadde begynt med annet enn korndyrking, noen hadde plantet trær, frukt kanskje? En del områder så ut som det var ikke i bruk lenger langs elven så ikke alle tjener nok som bonde kanskje, men noen storbønder hadde svære fjøs og siloer. Det var lite kyr, men noe var der.

Flommessing er det ikke så flatt generelt i Lowlands som jeg trodde, det bølger litt opp og ned her og der men er ganske flatt for det meste. Etter den store flommen de hadde så jeg tegn til veier ved elver som hadde blitt skadet, elven der må ha hatt veldig stor oversvømmelsen da det nå var lite vann og høyt opp til veien. Geologisk så jeg også noe skifer opp i dagen enkelte steder.

Det hele var interessant, mange inntrykk og slik jeg ser det er det fult mulig å starte opp, det er nok av skog og urørte områder, masse veier over alt, en del elver er der også, noe våtmark så jeg ikke i det hele tatt, men jeg har jo selvsagt ikke kjørt over alt. Hvis vi husker kartet fra ressursoppdateringen gir det meste mening, de har testet i områder hvor det ville gi lite “støy”, ingen hus eller noe i nærheten, bare flat skog.

Videoklipp fikk jeg ikke lastet opp da det er betalingstjeneste.

I alt positivt inntrykk sett fra aksjonærøyne! Mer kommer 😉